Hoe ga je om met appende werknemers?

Hoe ga je om met appende werknemers?

Het valt me bijna elke dag op: als ik het secretariaat binnen kom, legt Caroline haar telefoon snel weg. Alsof er niets is gebeurd, schuift ze het toetsenbord naar zich toe en begint te typen. Zeg ik er iets van? Nee. Laf, ik zeg niets over de whatsappjes die ze net stuurde.

En ik ben niet de enige die zich ergert. Het valt collega’s ook op. Maar over het werk van Caroline is niets te klagen. Sterker nog: ze functioneert prima.

Mag je werknemer met z’n mobiele telefoon spelen tijdens werktijd?

Die vraag kan maar één persoon beantwoorden, en dat ben jij.

Een klant van mij verbiedt telefoongebruik tijdens werktijd. Het is een groot productiebedrijf met grote machines. Alle werknemers die in de fabriekshal werken, bergen hun telefoon op in een kluisje. De mobieltjes leiden werknemers af, en elke afleiding is gevaarlijk. In de pauzes mogen de werknemers hun telefoons weer pakken. In noodgevallen mogen familie en vrienden het bedrijf altijd bellen. Ik geef toe: het productiebedrijf is rigoureus. Meestal is een totaalverbod op mobiele telefoons niet noodzakelijk. Vaak is het ook niet wenselijk, zeker niet op een kantoor. Je wil er niet van beschuldigd worden dat je je bedrijf runt als een baas uit de jaren ’50.

Privé en werk hoeven toch ook niet altijd gescheiden zijn?

Dat klopt. Vaak vind je het OK als je werknemer even iets opzoekt op internet of een privémailtje stuurt. Zeker als je werknemer uitmuntend functioneert, ben je de laatste die dat zal verbieden.

Maar wat doe je als je werknemer liever Pokémon Go speelt dan plinten legt?

In dat geval ben je blij als je vóóraf regels hebt opgesteld over wat je van je werknemer verwacht. Ik raad je aan te werken met een social media-protocol.

Hoe maak je een social media-protocol?

Je beschrijft in het protocol hoe jij vindt dat je werknemers om moeten gaan met sociale media in het bedrijf. Je geeft aan hoe vaak sociale media gebruikt mogen worden tijdens werktijd. Zo’n protocol is de eerste stap om problemen met je appende werknemers aan te pakken. Ik heb modellen beschikbaar die je eenvoudig aan kunt passen aan jouw situatie.

Vergeet de OR niet

Heb je een OR binnen je bedrijf? De OR heeft instemmingsrecht over het gebruik van social media-protocollen. Vergeet hem niet om instemming te vragen.

Ben je er met een protocol?

Nee. Je moet je werknemers bewust maken van wat het social media-beleid. Hoe doe je dat? Praat er een paar keer per jaar over tijdens algemene vergaderingen of stuur mailtjes aan je werknemers over dit onderwerp.

En dan?

Als nu discussie ontstaat over de appjes van Caroline, dan praat je met haar en verwijs je haar naar het protocol. Je legt het gesprek vervolgens vast in een e-mail. Heeft de waarschuwing geen effect? Dan ga je nogmaals met Caroline om tafel. Je hoopt natuurlijk dat haar gedrag verbetert. Als je geen verbetering ziet, vraag je advies aan een arbeidsrechtspecialist.

Als je werknemer te veel appt, hou je toch gewoon deel van zijn salaris in?

Je hebt vast gehoord van het wetsartikel Geen arbeid, geen loon. Je whatsappende werknemer is niet aan het werk. Kortom, jíj hoeft geen salaris te betalen, toch?

Een kantonrechter uit Tilburg oordeelde inderdaad dat een werknemer geen recht had op salaris over de tijd die hij kwijt was aan whatsappen. Aan het einde van het dienstverband bleek namelijk uit de werktelefoon dat deze werknemer 1255 whatsappberichten aan verschillende dames verstuurde tijdens een periode van een halfjaar. De kantonrechter vond dat er een psychologisch element aan zat, omdat het een soort liefdesbrieven waren. In normaal Nederlands: die kosten meer tijd om te schrijven dan de vraag of je echtgenoot de boerenkool op wil zetten. De kantonrechter liet er een ingewikkelde formule op los en kwam zo tot de slotsom dat de werkgever maar liefst een paar duizend euro mocht verrekenen.

Wil jij salaris inhouden? Dan moet je precíes bijhouden hoe vaak en hoe lang je werknemer bezig is met appen. Duidelijke regels zijn onmisbaar. Ze geven je houvast voor het geven van waarschuwingen en ze leiden uiteindelijk tot verbetering. Afscheid nemen van je werknemer is namelijk niet altijd mogelijk en bovendien niet altijd je bedoeling.

Kortom

• Je stelt een social media-protocol op.
• Je maakt je werknemers bewust van het protocol.
• Als je overtredingen ontdekt, ga je in gesprek met je werknemers.
• Daarna stuur je een e-mail met een duidelijke waarschuwing.
• Zo nodig, bouw je een dossier op.

En nu?

Mail me als je een gratis model social media-protocol wenst.

9 Responsesop “Hoe ga je om met appende werknemers?”

  1. Joanna La Torre schreef:

    Ik zou graag een protocol willen ontvangen,

  2. Anoniem schreef:

    Medewerkers die veel tijd op en/of met hun telefoon doorbrengen, moeten aangesproken worden en mocht men niet willen luisteren dan zal er naar een andere oplossing gezocht moeten worden. Maar let wel. Er bestaan ook ‘tooltjes’ die je op je computer plaatst, zo kun je appen, zonder je telefoon te gebruiken, hoe hou je dat in de gaten?

    • Suzanne Meijers schreef:

      Dat gaat ver die tools. Met een protocol ondervang je veel, maar je zult het toch in de gaten moeten blijven houden. Dat doet het protocol niet voor je. Iedereen bewust maken van het beleid, zowel de werknemers, collega’s als de leidinggevenden is wel een eerste stap in de goede richting.

  3. Stefan de Wilde schreef:

    Hoi Suzanne,

    Ik zou graag een social media protocol willen ontvangen van je. Bij voorbaat dank.

    Met vriendelijke groet,
    Stefan

  4. Eric schreef:

    Hallo Suzanne,

    Interessant zo’n social media protocol.Ik ontvang er ook graag een.

    Hartelijke groet,

    Eric

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *